|
Verksamhetsberättelse för 2002/2003 |
Inledning
|
Styrelsen för Swedish Usergroup of Amiga vill härmed avge följande
verksamhetsberättelse för 2002/2003.
|
Styrelsens sammansättning under året
|
- Adam Chodorowski -- Ordförande
- Kjell Lindén -- Kassör
- Carl Drougge -- Ledamot
|
Antal medlemmar
|
Vid förra ordinarie föreningsstämma hade föreningen 26 medlemmar. I mars 2003
har medlemsantalet ökat till 31, en ökning med 5 medlemmar.
|
Ekonomi
|
Se separat redovisning.
|
Verksamhet
|
En punktvis summering av verksamhetsåret 2002/2003 följer:
-
Två mailinglistor har skapats för föreningens medlemmar. Listan "nyheter"
är, som namnet antyder, till för nyhetsutskick från föreningen till
medlemmarna. Tanken är att medlemmar inte ska behöva kontrollera hemsidan
hela tiden och få nyheterna snabbare än genom medlemstidningen. Listan
"snack" är tänkt för allmänna diskussioner.
-
Ett samarbete med föreningen ACG kring den gemensamma medlemstidningen
Azine har påbörjats. Ingen av föreningarna klarar på egen hand att ge
ut en tryckt tidning till sina medlemmar, och då är det logiskt att
samarbeta istället. Hittills har två nummer av tidningen skickats ut till
medlemmarna, och ett tredje ska komma precis innan eller efter
föreningsstämman.
-
Vi har hjälpt till att ta hand om föreningslokalen. Bland annat har vi:
- Reparerat stolar samt byggt möbler i form av hyllor och bord.
- Släpat en ny soffa och nya skåp till lokalen.
- Släpat saker till kiosken.
-
Vi har köpt en Pegasosdator till föreningen, vilket är en väldigt trevlig
tillökning i våran annars åldrande datorpark. Det har givetvis varit en hel
del strul kring denna, eftersom det är ny hårdvara, och vi kommer inom kort
att få ett nytt moderkort.
-
Vi har köpt in ett BlizzardPPC turbokort och ett BlizzardVisionPPC
grafikkort till vår A1200, som vi även byggt in i ett torn. Vi har gjort
allt själva, och därför har det tagit en hel del tid. Moderkortet gick
givetvis sönder när vi i praktiken var färdiga för att montera det, och
Kjell Lindén har därför tillfälligt lånat ut ett.
-
Vi har även köpt in en A600 för att komplettera vår samling av datorer.
De modeller som nu fattas i föreningen är A1000, A3000T samt A4000D och
A4000T. Vi hoppas att vi kommer kunna rätta till detta fel i framtiden.
-
Vi har hittat och släpat en NEC Multisync monitor och en Macintosh Performa
6200 (PPC) till lokalen. Macen är en av de sämre i datorhistorien, och bara
det är en stor glädje. :-)
-
Vi har reparerat ett flertal datorer som legat och skräpat i lokalen,
exempelvis en mängd 486:or och andra gamla PC-datorer, med förhoppningen
att vi kommer kunna sälja dom.
-
Vi har lagat en av våra A2000 (ersatt det trasiga nätagreggatet med ett
PC-ditto) som nu har ersatt A3000:ingen som tidigare var BBS. Vi har alltså
en extra A3000 tillgänglig i lokalen nu, vilket är praktiskt eftersom en
annan gick sönder. ;-)
-
Vi har förbättrat ekonomin genom att sälja en del hårdvara, däribland:
- 2 st pentiumdatorer.
- 1 st 386:a.
- 1 st 486:a.
- 1 st SCSI-kort.
-
Föreningen har varit med och ställt ut på en spelhelg i Björkängskolan.
Det var inte överväldigande intresse direkt (spelhelgen handlade mest om
rollspel och liknande), men Kjell Lindén satt tappert och spelade klassiska
Amigaspel. :-)
-
Vi, mer specifikt Adam Chodorowski, Iggy Drougge och Kjell Lindén, har
blivit intervjuade av Dagens Nyheter. Denna blev underlaget till artikeln
"Amigadatorn fortsätter leva" som publicerades i tidningen den 11:e juni.
Detta var en väldigt positiv företeelse som gav föreningen och Amigan lite
uppmärksamhet i Sverige igen...
-
Vi har haft öppet hus och visning av Pegasos i lokalen den 1:a december
2002, vilket helt klart var en succé. Se bilaga 1 för en utförligare
rapport om detta.
-
Vi har registrerat sharewareprogrammet WHDLoad, som används för att
installera äldre diskettbaserade spel på hårddisken. Väldigt praktiskt för
oss som har så många sådana spel...
-
Vi har nyligen köpt en mängd gamla Datormagazin och Amiga Format till
biblioteket.
-
Vi har fått pengar inbetalade på postgirokontot från en okänd trävarufirma
och sedan, efter ett bra tag, blivit ombedda att betala tillbaka pengarna
(vilket vi givetvis har gjort).
-
Vi har varit med och arrangerat filmkvällar i föreningslokalen. Det har inte
varit direkt i SUA:s regi, men vi tyckte att vi skulle nämna det ändå. :-)
-
Vi har blivit bestulna på det mesta ur shoppen (klistermärken, ficklampor
och pennor) på grund av allt för dålig koll på vad som försigick i
filmrummet. Så vitt vi vet skedde detta inte på en söndag utan en dag när
andra höll öppet i lokalen.
-
Vi har forskat och förhört en del personer, bland annat två som kan anses
vara misstänkta då de setts sätta upp klistermärkena i sin skola. Dock hade
de någorlunda bra förklaringar, och det är svårt att bevisa något annat.
-
På grund av dessa stölder hölls två krismöten med alla ansvariga i lokalen,
och reglerna kring hur aktiviteter ska hanteras har ändrats och gjorts mer
strikta.
|
|