Hej,
SUGA har sedan november år 2000 bott i ungdomslokalen Proxxi. När vi kom
till lokalen hade vi inte särskillt mycket inventarier och vi var nästan
alla i bidragsgivande åldrar. På proxxi har föreningen frodats och dels
lyckats behålla ett medlemsantal på runt 30 personer och dels samlat på sig
både en god samling Amigautrustning och en extra slant på kontot.
Tyvärr har våra relationer med Proxxi försämrats i takt med att
snittåldrarna stigit och samlingarna utökats. Den högsta ålder som ger
något bidrag är 25 år och vi har inte längre någon medlem som besöker
lokalen regelbundet för att delta i vår verksamhet som är så ung.
Vad gäller utrustning så har vi optimerat vår lagring varteftersom vi fått
nytt. Vi har under åren samlat på oss mängder av Amigor, tillbehör,
skärmar, böcker, tidningar, disketter och orginalspel och program i
kartong. Syftet har varit att inte bara ha gott om datorer att köra, utan
också ha reservdelar för reparation och vara en icke-privat samlare av
föremål från Amigans historia.
Läget har dock inte blivit kritiskt förens i år då Proxxi fick en ny mer
bidragstörstande och handlingskraftig styrelse och brandskyddsmyndigheten
gjorde en inspektion och bl.a. konstaterade att det var "alldeles för
mycket bränbart material" i vårt rum.
Just brandskyddsfrågan har fått en tillfällig lösning genom att vi ställt
in motsvarande två lagerhyllor med prylar i Proxxis förråd som vi tidigare
nästan inte använt alls. Problemet är att förrådet är en dålig lösning både
för oss och för Proxxi, för vår del för att det ligger i ett kallt och
fuktigt källarutrymme som ofta blir översvämmmat och för Proxxis del för
att dom enkelt vill kunna ställa in saker där och just nu utgör våra saker
en vägg innanför dörren.
Utöver att "vårt rum" (det så kallade serverrummet) nu ska vara mycket
glesare möblerat vill Proxxi själva nyttja mer av rummet.
Summa sumarum resulterar det i att vi kan behöva göra oss av med 25-75% av
våra inventarier och minska våra tidigare 7 datorplatser med 9 datorer till
mellan 2 och 4 datorplatser. 25 procentenheter beror på om vi kan använda
hela förrådet som vårt och ytterligare 25 kan vi välja att använda till
inventarier eller 2 datorplatser. Vi måste alltså i bästa fall välja mellan
att göra oss av med hälften av våra inventarier eller bara ha två
datorplatser.
Vi bedömmer att vi kan göra oss av med högst 10-15% och ha kvar 4
datorplatser utan att det allvarligt skadar föreningen. Det vi gör oss av
med i så fall är dubbletter av tidningar, mindre användbara delar av
komponentlagret och någon dator med skärm. Detta är saker vi nog vill göra
oss av med på sikt ändå. Problemet med att göra sig av med mer är, utöver
dom uppenbara förlusterna för föreningen, att det inte är roligt att lägga
sin fritid på att hantera försäljning av saker man egentligen vill ha kvar.
Vi har redan sett en klar försämring i lusten att närvara under dom månader
vi hanterat brandskyddsfrågan och i samband med det redan sålt av en del.
Eftersom detta inte är acceptabelt har vi letat efter lösningar som inte
påverkar verksamheten lika negativt. Hyrorna i och närmast utanför
Stockholm är tyvärr för höga. Det har också varit på förslag att betala
hyra till Proxxi, skulle vi betala Proxxis utgifter motsvarande den yta vi
vill använda skulle det kosta 1400 kr/mån (och pga. Brandskyddsinspektionen
är det inte säkert att vi skulle få fritt nyttjande ändå).
Även om vi hittar ett sätt att stanna på Proxxi är det inte säkert att det
blir en långsiktig lösning. Proxxis sittande styrelse har varit notoriskt
dålig på att ge besked och sedan hålla sig till det, vi har sedan detta
började i April hela tiden fått nya krav på oss. Under flera år har Proxxi
också dragits med dålig ekonomi. Nästan varje år innan bidragen kommer är
det pengabrist, dom senaste åren har extrabidrag till hyran behövt sökas
och förra året var många av hyrorna sena trots att det fanns pengar.
Den lösning vi tittat mest på involverar att köpa en stor buss (12,5 x 2,65
m). Till den hyr vi sedan en garageuppfart för 150 kr/mån, uppvärmning blir
något liknande utslaget på helåret (behöver inte vara varmare än 5°C i
veckorna). Inköpet finansieras av sparat kapital och ett räntefritt lån av
en medlem på 10000 kr, dom ökade kostnaderna och avbetalningar finansieras
av utlovade regelbundna donationer på sammanlagt 750 kr/mån.
Bussen kommer iaf. initialt att vara avställd, men vi håller öppet för att
möblera den så att vi i framtiden kommer kunna åka på turné med den. Det
viktiga är att en så pass stor buss rymmer åtta lagerhyllor (vilket alla
våra saker får plats i), fem datorplatser och labbyta för två personer.
Föreningen fyller i år 25 år och det kanske är dags att lämna
ungdomslokalerna och flytta till något eget.
Vi vill gärna veta vad våra medlemmar tycker och därför kommer du fram
till den 16/7 att kunna svara på en kort
enkät på http://suga.se/ Där finns också en
kontaktsida med information om hur du når oss med frågor och idéer, om du
skulle ha en konkret lösning på problemet kan du ringa mig direkt på
0708-610 211.
Hälsningar Jonas Hofmann, eder ordförande
|